Årsrapport 2023 | Årsberetning 2023
Årsrapport 2023
Søk
6.3

Årsberetning 2023

Om Trøndelag Teater

Trøndelag Teater har som formål å produsere og formidle scenekunst av høy kvalitet til et bredt og sammensatt publikum. Selskapets visjon er å "engasjere, berøre og utvikle publikum med opplevelser av internasjonal klasse”. Trøndelag Teater er eid av staten, Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune. Teatret driver sin virksomhet i egne lokaler i Prinsens gate 18-20 i Trondheim.

Hovedtrekk i 2023

Etter flere år preget av pandemi, kom publikum tilbake til Trøndelag Teater i 2023. Det ble et år med et variert repertoar for ulike publikumssegment.

Musikalen Så som i himmelen, familieforestillingen Knudsen & Ludvigsen, Juvikfolket som var Hildegunn Eggens avskjedsforestilling, og teaterkonserten Hello, I´m Johnny Cash solgte ut fulle hus. Kunstnerisk markerte vi oss sterkt med forestillinger som Det åttende livet (til Brilka), Svingende skygger og verdenspremieren på Natten. Kaos. Stillheten. Den sistnevnte ble av tre ulike anmeldere trukket frem som årets forestilling i 2023.

Trøndelag Teater markerte seg også tydelig som en forsvarer av menneskelige verdier og forvalter av ytringsfriheten, både gjennom forestillingene våre og i kraft av arrangement som Gleditschkonferansen. Tema for konferansen i 2023 var «Kunst i krig og konflikt». Innholdet fikk forsterket relevans i en samtid preget av krig, fremmedfrykt og dehumanisering.

2023 var et år preget av høy aktivitet på de faste scenene, og en ny scene i Teatergata stod ferdig. Den nye scenen skal bidra til flere lavterskel- og formidlingsarrangementer.

Strategi og måloppnåelse / Kunstnerisk aktivitet

Publikumsarbeid

Med besøk av 99 000 publikummere anses selskapets mål om 100 000 publikummere som oppnådd. Dette oversteg teatrets forventninger i en tid der man har kjempet for å få publikum tilbake etter pandemien. Et bredt og relevant repertoar, høy kvalitet, i tillegg til en tydeligere digital markedsstrategi, bidro til at publikumsbesøket endte på nivå med 2019.

Ressursutnyttelse

I løpet av året har teatret gått til premiere med 9 egenproduksjoner og hatt besøk av 14 gjestespill. I tillegg har det vært 46 arrangement av formidlingskarakter.

Forestillingen Knudsen & Ludvigsen (28 700) var utsolgt og ble besøkt av 12 100 barn. Musikalen Så som i himmelen (30 700) ble svært godt mottatt. Teatret har valgt å inkludere forestillingene i repertoaret for 2024 også. Juvikfolket spilte for fulle hus og lever også videre i 2024. Det åttende livet (til Brilka) fikk gode omtaler og gjensynet med det tyske kunstnerteamet ga nok en vellykket produksjon. Alle egenproduserte forestillinger, inkludert Moral ifølge Medea, Eksotisk dans, Misantropen, Svingende skygger, Hello I´m Johnny Cash og Natten. Kaos. Stillheten., har komplettert det kunstneriske uttrykket og publikumstilbudet i 2023. I løpet av året har de ansatte ved teatret blitt utfordret både når det gjelder arbeidsmetodikk og kulturforskjeller. Selv om det til tider er krevende å møte forventninger fra nye kunstneriske lag, oppleves prosessene som lærerike og utviklende for organisasjonen. Erfaringene gir vurderingsgrunnlag for videre utvikling.

I 2023 spilte teatret forestillinger etter repertoarmodellen. Å spille ulike forestillinger på samme scene, innenfor samme periode gir større fleksibilitet. For forestillinger som har større etterspørsel enn forventet, og motsatt, kan omrokkering gi god uttelling. Dette ble blant annet gjort med forestillingene Så som i himmelen og Misantropen. Fleksibiliteten forutsetter at arbeidsplaner og ressurser er tilpasset slike mulige endringer.

Trøndelag Teater i bevegelse

Teatret mottok 200 000 kroner i samfunnsutbytte fra SpareBank1 SMN. Midlene ble brukt til å opprettholde tilbudet med teaterskole for barn og unge. Trøndelag Teater Internasjonale Teaterskole ble opprettet i 2021 som et resultat av mangfoldssatsningen fra teatrets eiere. Formålet med skolen var blant annet å skape interesse og kunnskap om teaterfagene, og å bidra til rekruttering til teateryrker. Prosjektet har vært svært vellykket og berikende for både elevene, familiene deres og for de ansatte på teatret. Teaterskolen er et godt bilde på at mangfoldssatsningen fungerer, og at blant annet barn som er flyktninger fra krigsherjede land finner fellesskap i et trygt læringsmiljø. Det har vært stor pågang og interesse fra barn og unge som ønsker å benytte seg av tilbudet. Tilbudet er gratis og skal inkludere barn med ulik sosial og kulturell bakgrunn.

Det ble i 2023 også startet et pilotprosjekt i lyd- og lysteknikk for ungdom.

I løpet av 2023 har Trondheim kommune og Verdige Smil bidratt med midler til teaterskole for seniorer med mangfoldsbakgrunn en gang i uken.

Det har i løpet av året vært flere samarbeid med Den kulturelle spaserstokken og Den kulturelle skolesekken i tillegg til vårt årlige samarbeid med Trondheim kulturskole

I løpet av året ble 3 forestillinger av Så som i himmelen tolket på arabisk.

Rehabilitering av bygg fra 1816

Et av målene for 2023 var rehabilitering av teatrets fasade fra 1816. På grunn av tilstanden ble dette arbeidet framskyndet og utført i 2022. Arbeidet ble dyrere enn budsjettert.

På grunn av uheldige forhold under rehabiliteringen ble sgraffitoen på fasaden skadet. Det har gjennom 2023 blitt brukt mye tid på å avgjøre ansvarsforhold og metode for best å istandsette sgrafittoen. Arbeidet er planlagt utført medio april 2024. Denne prosessen har tatt mye tid, og vedlikehold av det innvendige taket på Gamle Scene er derfor ikke gjennomført. Vedlikehold av taket er planlagt gjennomført i juni/juli 2024.

Økonomisk utvikling

Årsregnskapet

Totale inntekter for 2023 ble 151,4 MNOK mot 133,7 MNOK i 2022. Egeninntektene fra billettsalg ble totalt 31 MNOK mot 15,5 MNOK i 2022. Doblingen av egeninntekter skyldes et svært godt salg på forestillingene Så som i himmelen og Knudsen & Ludvigsen. Det offentlige tilskuddet utgjorde i 2023 120,4 MNOK mot 118,2 MNOK i 2022.

Driftskostnadene endte på totalt 28 MNOK. Dette vurderes som et normalt driftsår, også vurdert mot 2022, med total kostnad på 35,4 MNOK. 2022 overskred budsjettet med ekstraordinær kostnad på oppussingen av fasaden på ca. 6 MNOK. Lønnskostnadene på 100,1 MNOK var på samme nivå som 2022.

Avskrivingene var i 2023 2,2 MNOK mot 3 MNOK i 2022. Nedgangen fra 2022 skyldes opprydding og korrigering av anleggsregisteret og avskrivningsprofiler. Det er bokført investering på totalt 6,3 MNOK i 2023. I løpet av året ble det blant annet etablert og ferdigstilt en ny scene med lys og lydrigg i arealet Teatergata/ foajeen.

Teatret har i 2023 hatt god likviditet som ga en renteinntekt på 2,2 MNOK.

Ved utgangen av 2023 har teatret et positivt resultat på kr 9 526 078 mot et underskudd på kr 4 277 517 i 2022.

Selskapets soliditet vurderes som god med en egenkapitalprosent på 33%.

Kontantstrøm og likviditet

Trøndelag Teater har ved utgangen av 2023 37,518 MNOK i likvide midler mot 29,311 MNOK i 2022. Totale omløpsmidler styrket seg fra 34,381 MNOK. i 2022 til kr 44.584 MNOK. i 2023. Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter endte på kr 14,5 MNOK. og består i hovedsak av kontantstrømmer fra offentlige tilskudd, driftskostnader og lønn. Kontantstrøm fra investeringsaktiviteter består av utbetalinger knyttet til investering i driftsmidler. Likviditetssituasjonen vurderes som god på balansedagen.

Pensjon

Trøndelag Teater har i 2023 to ulike aktive pensjonsordninger; hybrid- og innskuddspensjon. I tillegg har teatret en lukket ytelsespensjon fra perioden 1993-2016 som aktuarberegnes årlig. Framtidige pensjonsforpliktelser er per 31.12.2023 beregnet til 10,6 MNOK mot 10,2 MNOK i 2022. Totale pensjonskostnader ble i 2023 6,3 MNOK mot 6,4 MNOK i fjor.

Forslag til resultatdisponering

Årets overskudd på kr 9 526 078 (-4 277 517) foreslås overført til egenkapital.

Årsregnskapet er satt opp i samsvar med regnskapsloven og god regnskapsskikk. Det har ikke vært vesentlige hendelser etter balansedagens slutt som påvirker selskapets resultat og stilling. Styret bekrefter at årsregnskapet er satt opp under forutsetning om fortsatt drift, og gir et riktig bilde av selskapets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat for regnskapsåret 2023.

Risiko

En vedvarende risiko over flere år har vært en underkompensering av tilskudd vurdert mot lønns- og prisvekst. Tryggheten for ansatte ligger i stor grad i tilskuddene, og mye av handlingsrommet skapes med egeninntekter. I 2023 har teatret lykkes med godt besøkte oppsetninger, men samfunnsoppdraget skal favne bredt og også favne et smalere repertoar. Denne fleksibiliteten og bredden blir i større grad utfordret når det må lages teater for mindre penger. Det er en reell bekymring for at underfinansiering vil utgjøre en risiko for å nå selskapets mål og strategi.

Den framtidige pensjonsforpliktelsen fra lukket ytelsesordning er som tidligere en faktor for stor usikkerhet for selskapets resultat.

Til tross for høye besøkstall merkes det at publikum har mindre kjøpekraft enn tidligere. Høye renter og levekostnader påvirker en stor kjøpegruppe. Erfaringen viser at pris betyr noe, og mest for de yngre som vi jobber ekstra med å rekruttere inn i teatret. Tilbudskampanjer gir resultat på antall og vi får et mer mangfoldig publikum. For teatret er kjøpekraft en risiko, og det har betydning for inntektene. Vi mener det ikke er forsvarlig drift eller god strategi å øke prisene for å kompensere for tilskuddsnedgangen. I tråd med føringene fra departementet skal brukerbetalingene holdes nede for å gi et bredere publikum mulighet til å bruke tilbudet.

Teatrets bygningsmasse og teknisk utstyr er i 2023 26 år gammelt og bærer preg av behov for omfattende vedlikehold og utskifting. Manglende kapital for vedlikehold vil føre til forringelse av eiendommen. Vedlikehold av vår bygningsmasse vil være et miljøvennlig alternativ for teatret.

Teatret skal være en ytringsarena innenfor kunstuttrykket og i 2023 har det blitt holdt flere formidlingsarrangement. I dagens klima er ikke dette uten risiko, men det er høy bevissthet hvordan risikoen for uønskede hendelser skal håndteres og hvilke forhåndsregler som må tas.

Virksomheten har system for rapportering av avvik for tekniske og mellommenneskelige forhold. Systemet bidrar til å forbedre arbeidsforhold både med hensyn til det tekniske, men også medmenneskelige. Sikkerheten skal ivaretas for alle som besøker eller jobber på huset.

Virksomheten jobber systematisk med HMS, inkludert brannvern og beredskap. Alle lovpålagte kontroller på teknisk og brannvern utstyr gjennomføres for å oppdage unormal og varierende risiko. Dette har teatret svært gode systemer for. I tillegg er det egen beredskapsgruppe som gjennomgår alle arrangementer og risikovurderer disse med tanke på uønskede hendelser og uønskede villede handlinger.

Organisasjon og arbeidsmiljø

I 2023 hadde Trøndelag Teater 150 ansatte inkludert fast ansatte, åremål, stykkekontrakter, engasjement og vikariater. Fast ansatte og åremål er 123 mot 115 i 2022. Årsverk utgjør 135, på lik linje med fjoråret. Det har i 2023 vært endringer i Arbeidsmiljøloven som har medført forandringer for våre ansatte. I tråd med nytt regelverk har flere midlertidige stillinger blitt endret til faste stillinger. Dette forklarer økningen i antall faste og åremålsstillinger.

Før årsskiftet fikk teatrets direktør permisjon for 4 år. Driftssjef ble konstituert som direktør 1. november 2023 fram til ansettelse av ny direktør.

Teatret har i 2023 hatt et godt samarbeid med fagforeningene på huset. Styret og ledelsen opplever dialogen som konstruktiv, og at partene jobber for å ivareta de ansattes interesser på best mulig måte ut fra gitte rammer og regelverk.

Trøndelag Teater skal være en inkluderende arbeidsplass med nulltoleranse for mobbing og trakassering. Varslingsrutiner og retningslinjer for etisk standard og psykososialt arbeidsmiljø skal sikre et godt, trygt og produktivt arbeidsmiljø.

Det er ikke meldt avvik som krever oppfølging i 2023.

Sykefravær og skader

Det samlede sykefravær for 2023 var 2,04% mot 2,7% i 2022. Det var i 2023 en liten overvekt av menn blant de sykemeldte. Generelt har teatret et lavt sykefravær, men påvirkes av sesongsvingninger. Avtalen med bedriftshelsetjenesten Avonova ble videreført i 2023. Avonova bistår blant annet med tiltak og forebygging av høyt sykefravær og andre arbeidsrelaterte plager.

Ingen personskader ble rapportert til NAV eller Arbeidstilsynet i 2023.

Likestilling

Trøndelag Teater har i 2023 en fordeling på 50/50 ansatte menn og kvinner. Denne fordelingen representeres også i ledergruppen.

En gruppe ble etablert for å ivareta arbeidet med kartlegging av selskapets strategi og praksis for å fremme likestilling og hindre diskriminering. Dette ble gjort i samsvar med aktivitets- og redegjørelsesplikten for arbeidsgivere.

Redegjørelse er vedlagt som et eget dokument i årsrapporten.

Lederlønn

Teatret har utarbeidet «Retningslinjer for fastsettelse av lederlønn» i henhold til Statens retningslinjer for lederlønn. Reviderte retningslinjer og lederlønnsrapport for 2023 legges fram for generalforsamlingen og offentliggjøres på teatrets hjemmeside.

www.trondelag-teater.no/om-oss

Ansvarsforsikring

Selskapet har ikke tegnet ansvarsforsikring for styret eller daglig leder.

Aktsomhetsvurdering

I henhold til Åpenhetsloven av 1. juli 2022 har Trøndelag Teater i 2023 redegjort for sin aktsomhetsvurdering av forsvarlig drift for selskapet og leverandørene. Arbeidet fortsetter i 2024 med fokus på hvordan virksomheten og leverandørene forholder seg til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Redegjørelsesrapporten ble signert i 2023 av styret og offentliggjort på vår hjemmeside.

Les redegjørelsesrapporten

Samfunnsansvar, bærekraft og mangfold

Ledelsen jobber for å være en bedrift med større mangfold og som er tidsaktuell vurdert mot resten av samfunnet.

Selskapets markedsavdeling jobber for å nå et mer mangfoldig publikum. Som andre kulturinstitusjoner merker også Trøndelag Teater at det er grupper som er underrepresentert blant publikum. Teatret ønsker å nå gruppene med minoritetsbakgrunn, mennesker med lav utdanning eller lav inntekt og barn og unge. Det er et sterkt ønske å gjøre teatret tilgjengelig for flere.

Mangfold er i fokus ved rekruttering av medarbeidere både på og bak scenen, og av kunstneriske samarbeidspartnere. Det er en kontinuerlig bevisstgjøringsprosess som er viktig for teatret. For en arbeidsplass som tradisjonelt har lav personalomsetning er det for øyeblikket utskifting som gir den største muligheten for endring i sammensetningen av personale.

Teatret gjennomfører en rekke tiltak for å bli en mer bærekraftig organisasjon ved å redusere vårt energi- og ressursforbruk. Vi jobber for å bruke mer miljøvennlige materialer i våre produksjoner, ha et bevisst forhold til gjenbruk av materialer og kulisser og å fokusere på ENØK-tiltak. Noen tiltak er gjennomført i 2023, som idriftsettingen av solcellepaneler på taket. Det har et potensiale til å redusere strømforbruket vårt med 7%. Det er mye arbeid igjen for å nå kravet om klimamål, og tilførsel av friske midler er nødvendig for å kunne møte eiers krav om reduksjon av teatrets klimaavtrykk.

Teatret jobber systematisk og godt med å oppfylle flere av FNs klimamål, og det pågående arbeidet med åpenhetsloven er til stor hjelp. Det gjelder spesielt for å nå kravene og målene som stilles til anstendig arbeidsliv og samarbeid.

Det er lite til ingenting av virksomheten som påvirker det ytre miljø.

Framtidsutsikter

Trøndelag Teater skal fortsatte å "engasjere, berøre og utvikle publikum med opplevelser av internasjonal klasse. Vi skal skape engasjerende, utfordrende og underholdende teater. Våre forestillinger skal være nyskapende og relevante, og vi skal arbeide bevisst for å fremme ny norsk dramatikk". Dette skal gjenspeiles i valg av repertoar. Formidlingsaktiviteter og teatret som ytringsarena skal utvikles videre. Gleditschkonferansen har etablert seg som et årlig arrangement med samfunnsaktuelt tema.

For 2024 er repertoarplanleggingen ajour etter utsettelser på grunn av pandemi. Planleggingshorisonten er lengre og gir en større mulighet for samarbeid med kunstneriske aktører som er ønsket til teatret.

De to siste årene har teatret fått en tydeligere og mer tilstedeværende profil i sosiale medier.

For å tilby teater av internasjonal klasse må også de bygningsmessige tekniske løsningene støtte opp om det. Teaterbygget er fra 1816 og 1997 og har et økende vedlikeholdsbehov. For årene framover planlegges det nødvendig rehabilitering av amfi, bygg og teknisk utstyr. Planen er å utføre mest mulig av vedlikeholdsarbeid når teatret har sommerstengt. Teatret har i flere år søkt om tilskudd til et nybygg som vil tilføre nødvendig areal med dagslys i en større malersal og prøvesal. Dette prosjektet har en lang tidshorisont. Rehabilitering av tilbygg vil kreve finansiering utover vanlig driftstilskudd. Finansieringsløsning vil vurderes av styret når vedlikeholdsplanen foreligger.

I løpet av 2024 vil styret og selskapets ledelse revidere virksomhetens strategi. Det vil være en langsiktig prosess som involverer alle ansatte ved teatret.

Styret

Styret ved Trøndelag Teater bestod ved utgangen av 2023 av Roar Leinan (leder), Åse Ryvarden (nestleder), Ingrid Sætherø, Ellinor Marita Jåma, Bjørn Haugstad, Steffen Telstad (ansattrepresentant) og Janne Kokkin (ansattrepresentant). Varamedlem Ida Eilertsen (1.), Asieh Amini (2.) og Ernst Wiggo Sandbakk (3.). Varamedlem for ansattrepresentant teknisk- og administrativt personell Sissel Grønlie (1.), Ingeborg Hopshaug (2.) og Emily Luthentun (3.). Varamedlem for ansattrepresentant kunstnerisk Emil Olafsson (1.), Synnøve Fossum Eriksen (2.) og Ingrid Bergstrøm (3.).

Det ble avholdt 6 styremøter i løpet av året.

Trondheim 26.02.2024
Dokumentet signeres elektronisk

  • Roar Leinan
    Styrets leder
  • Åse Ryvarden
    Nestleder
  • Ingrid Sætherø
    Styremedlem
  • Ellinor Jåma
    Styremedlem
  • Bjørn Haugstad
    Styremedlem
  • Steffen Telstad
    Styremedlem
  • Janne Kokkin
    Styremedlem
  • Elisabeth Egseth Hansen
    Teatersjef
  • Lars Kirksæther
    Konst. direktør
Last ned signert årsberetning
Vedlegg: Rapport for aktivitets- og redegjørelsesplikt